Lue Lisää
Digitalisaation murros tapahtuu tässä ja nyt – siksi organisaatioissa on herätty digitalisaation tuomiin mahdollisuuksiin ja työkaluihin. Yksi näistä teknologioista on ServiceNow, joka automatisoi paperihommat koneille ja raivaa tilaa ajattelulle. Lue, miksi urapolku tämän innovatiivisen alustan parissa kannattaa.

2020-02-28

2020-02-28

Tältä 12 viikon ServiceNow-koulutuksen läpikäyneiden tulevaisuus näyttää

Digitalisaation murros tapahtuu tässä ja nyt – siksi organisaatioissa on herätty digitalisaation tuomiin mahdollisuuksiin ja työkaluihin. Yksi näistä teknologioista on ServiceNow, joka automatisoi paperihommat koneille ja raivaa tilaa ajattelulle. Lue, miksi urapolku tämän innovatiivisen alustan parissa kannattaa.

Koodaripulasta on puhuttu IT-alalla pitkään, mutta koodarit eivät suinkaan ole ainoa IT-alan kiihkeästi kaipaama ammattikunta. Viime vuosina IT-yrityksissä on nimittäin kaivattu osaajia ServiceNow-palvelunhallintajärjestelmän tehtäviin. Tämä johtuu siitä, että digitalisoitumisen laajetessa yhä useampaan organisaatioon tarvitaan henkilöitä, jotka osaavat ratkoa teknologian avulla yritysten liiketoiminnallisia haasteita.

AW Academy on vastannut ServiceNow-osaajapulaan kouluttamalla uusia tulevaisuuden tekijöitä ensi kesänä järjestettävässä 12 viikon maksuttomassa intensiivikoulutuksessa. Koulutuksesta valmistuvia konsultteja odottaa ura IT-alalla bisnesteknologian edelläkävijäyritys Sofigatella.

Mikä ihme ServiceNow sitten on ja millaiset ovat ServiceNow-osaajien tulevaisuudennäkymät?

Kysyimme viime vuoden ServiceNow-koulutuksen läpikäyneiltä konsulteilta, mikä työssä kiehtoo, millaista työ Sofigatella käytännössä on ja kenelle ura tämän monipuolisen alustan parissa soveltuu.

MIKÄ SERVICENOW ON JA MITÄ SILLÄ TEHDÄÄN?

ServiceNow on pilvipalvelupohjainen tiedonhallinta-alusta, jonka avulla yritysten prosesseja ja palveluja voidaan automatisoida ja siten vapauttaa työntekijöiden aikaa ajattelua vaativiin tehtäviin. Manuaalisesti suoritettavien paperitöiden sijaan ihmiset voivat siis keskittyä itse työhön ja sen kehittämiseen fiksummaksi.

Huimaa vauhtia kehittyvä ServiceNow koostuu lähes loputtomista erilaisia toimintoja mahdollistavista palveluista – ikään kuin rakennuspalikoista, joita yhdistelemällä voidaan toimialasta ja organisaatiosta riippumatta räätälöidä juuri tietyn organisaation tarpeisiin räätälöity kokonaisuus. Jos jotain rakennuspalikkaa ei löydy valmiina, se voidaan rakentaa.

ServiceNow-järjestelmän parissa työskentely on niin kutsuttua low-code-kehitystä: järjestelmää räätälöidään eli konfiguroidaan koodaamalla, mutta pääpaino on järjestelmän valmiiden rakennuspalikoiden yhdistelemisessä syvälle konepellin alle menemisen sijaan. Työ koostuu siis sekä teknisestä nikkaroinnista että bisnesymmärrystä vaativasta suunnittelusta ja määrittelystä.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että oppimiskäyrä olisi rajallinen – ServiceNow’sta on helppo muodostaa peruskäsitys, mutta alustan nopea kehitysvauhti ja monipuolisuus takaavat jatkuvia oppimismahdollisuuksia.

MISTÄ TYÖPÄIVÄT KOOSTUVAT?

12 viikon ServiceNow-koulutuksen läpikäynyt Miika Kallasoja, joka on entiseltä ammatiltaan saksan kielen kääntäjä ja tulkki, työskentelee nyt Sofigaten Solution Centerissä ylläpitäen asiakkaiden ServiceNow-ympäristöjä.

“Normaali työpäivä koostuu tuki- ja palvelupyyntöjen ratkomisesta, jotka saattavat liittyä siihen, että asiakkaan järjestelmässä jokin ei toimi kuten pitäisi, tai kaivataan opastusta johonkin järjestelmän osa-alueeseen. Toisinaan pääsen myös tekemään pieniä kehitystöitä,” hän kuvailee.

MITKÄ OVAT TYÖN PARHAAT PUOLET?

Miika kehuu työn vaihtelevuutta.

“Samanlaista työpäivää ei ole, joka päivä oppii jotain uutta. Hienointa ServiceNow’ssa on sen monipuolisuus, ja samanaikainen helppokäyttöisyys. Se muistuttaa vähän legopalikoita: sen käyttötarkoituksissa ja soveltamisessa on vain mielikuvitus rajana.”

Entinen suuhygienisti ja Miikan kurssitoveri Farah Kadanati, joka myös työskentelee Sofigatella, nimeää työn parhaimmaksi puoleksi ongelmanratkaisun.

“Silloin on paras fiilis, kun saa selvitettyä jonkun ongelman tai häiriön itse. On myös huippua, että apua on aina saatavilla.”

Kokemuksen karttuessa ServiceNow-osaajan työtehtäviin sekoittuu yhä enemmän konsultoivaa ongelmanratkaisua ja itsenäistä asiakastyötä. ServiceNow'n parissa riittää erilaisia urpolkuja ja osaamista on mahdollista lähteä kehittämään myös esimerkiksi vahvemmin teknisen asiantuntijuuden, arkkitehtuurin, palvelupäällikkyyden tai projektipäällikkyyden suuntaan.

MITEN PÄÄDYIT AW ACADEMYN SERVICENOW-KOULUTUKSEEN?

Farah kertoo kuulleensa AW Academystä koulutuksen läpikäyneiltä ystäviltä. “Kun he kertoivat koulutusohjelmasta, innostuin ajatuksesta niin paljon, että ajattelin hakea AW Academyyn heti, kun sopiva hetki elämässäni koittaisi,” hän kertoo.

Miika puolestaan oli alun perin päättänyt hakea koodausluokalle, mutta päätyikin hyppäämään bisnesteknologian maailmaan.

“Olin kuullut AW Academystä jo sen alkuaikoina, mutten vain ollut saanut aikaiseksi hakea. Hakua edeltävänä vuonna olin opiskellut koodausta omatoimisesti verkkokurssien avulla, ja suunnittelin tosissani seuraavaa ura-askelta. Kun muistin AW Academyn olemassaolon, alun perin kaavailemani Java-kurssin hakuaika oli jo mennyt, mutta ServiceNow-kurssi vaikutti vähintään yhtä mielenkiintoiselta.”

MIKSI AW ACADEMYN KAUTTA KANNATTAA KOULUTTAUTUA SERVICENOW-OSAAJAKSI SOFIGATELLE?

Miika suosittelee koulutusta ja työtä Sofigatella niille, joita kiinnostaa bisneksen ja teknologian yhdistäminen.

“Sofigatella ServiceNow’n parissa pääsee työskentelemään vahvasti teknologian ja liiketoiminnan huippukiehtovassa leikkauspisteessä. Sofigate on Suomen suurin ServiceNow-kumppani ja täällä on eniten ServiceNow-osaajia koko maassa, joten kasvualusta tällä urapolulla kehittymiseen on ihanteellinen.”
“AW Academyn ServiceNow-koulutus soveltuu kaikille niille, joita kiinnostaa paitsi IT, ohjelmistot ja teknologia, mutta etenkin myös se, miten ne voi valjastaa palvelemaan liiketoiminnan tarpeita. Jos et myöskään pelkää haasteita ja olet valmis kasvamaan liiketoimintateknologian ammattilaiseksi, AW Academy yhdessä Sofigaten kanssa tarjoaa tähän parhaan mahdollisen väylän,” hän lisää.

Farah suosittelee AW Academyä sellaiselle tyypille, joka haluaa vaihtaa alaa nopeasti ja on motivoitunut opiskelemaan. Sofigatea hän suosittelee hyvän asenteen sekä heittäytymiskyvyn omaavalle tyypille.

MITÄ ON LUVASSA 12 VIIKON SERVICENOW-KOULUTUKSEN LÄPIKÄYNEILLE?

Tulevaisuuden työllisyysnäkymät ovat koulutusohjelman käyneille valoisat, sillä teknologian osaajat revitään työmarkkinoilla käsistä. Näin ollen pääset vain kolmen kuukauden koulutuksen jälkeen varmaan työpaikkaan työskentelemään digitalisaation aallonharjalle maailman innovatiivisimman teknologian parissa.

Sofigatella konsultteja odottavat monipuoliset asiakasprojektit ja vaihtelevat tehtävät eri toimialoilla toimivien organisaatioiden prosessien parissa. Konsulteilta odotetaankin aitoa kiinnostusta oppia ymmärtämään asiakkaiden liiketoimintaa sekä kunnianhimoa oppia jatkuvasti lisää.

”Etsimme tiimeihimme ihmisiä, joilla on nälkää kehittyä. Tarkoituksena on, että koulutuksen kautta meille tulevat osaajat kehittyvät nopeasti vaativampiin tehtäviin”, kertoo Business Executivena Sofigatella työskentelevä Elisa Nieminen.

Uudet osaajat saavat heti alusta alkaen vastuuta sekä hands-on -kokemusta ServiceNow-alustan hallinnoimisessa – tiimin tuella tietenkin.

“Meidät otettiin tosi hyvin vastaan ja pääsin heti töiden tekoon. Meillä oli myös todella perusteellinen perehdytys ja siitä tuli tervetullut olo. Sofigatella tuntuu siltä, että työntekijöistä välitetään. Lisäksi tykkään vapaudesta ja vastuusta, jota jokaiselle annetaan,” Farah ylistää.

Miika on samaa mieltä ja kehuu loistavia kehitysmahdollisuuksia.

“Pidän erityisesti Sofigaten monipuolisista mahdollisuuksista kehittyä uralla kiinnostusten kohteiden mukaan sekä mielenkiintoisesta koulutustarjonnasta. Arvostan myös erilaisia työnantajan tarjoamia hyvinvointipalveluita, kuten Hintsa-coachin vastaanottoa ja hyvinvointivalmennuksia.”

Osaaminen karttuu koulutuksessa rakennetun pohjan päälle nopeasti ja työtehtävät sekä vastuu kasvavat vauhdilla. Tulevaisuudessa ennen kaikkea omat kiinnostuksen kohteet ja aktiivinen uuden opiskeleminen määrittävät sen, mihin ura jatkuvasti kehittyvän alustan ympärillä tai muiden IT-järjestelmien parissa vie.

KOULUTTAUDU SERVICENOW-KONSULTIKSI 12 VIIKOSSA JA ALOITA UUSI URA SOFIGATELLA TEKNOLOGIAN JA LIIKETOIMINNAN LEIKKAUSPISTEESSÄ

Kuuntele Sofigaten podcast siitä, millaista on arki bisnesteknologian edelläkävijäyrityksessä ServiceNow:n parissa!

No items found.
No items found.